Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu ułatwienia nawigacji po stronie, analizy korzystania ze strony oraz wspierania naszych działań marketingowych. Zobacz naszą Politykę prywatności, aby uzyskać więcej informacji.
Artykuł

Miejsce na schron - nowe rozporządzenie

Davidson Consulting

Eksperci ds. zarządzania kryzysowego i ciągłości działania

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne.

Nowe rozporządzenie, które weszło w życie 21 sierpnia 2025 r. , na podstawie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej z 5 grudnia 2024 r. , precyzuje warunki wyznaczania budowli ochronnych w budynkach użyteczności publicznej. Dokument ten określa, jakie budynki mogą zostać wyznaczone jako schrony lub ukrycia, a także kiedy jest to niemożliwe.

Jakie budynki są brane pod uwagę?

Organ ochrony ludności może wyznaczyć budowlę ochronną w budynku użyteczności publicznej, który ma co najmniej jedną kondygnację podziemną i jest przeznaczony w całości lub w części na potrzeby:

  • administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości
  • szpitala
  • instytucji używanych przez podmioty ochrony ludności

Dodatkowo, dotyczy to budynków, w których może przebywać więcej niż 50 osób:

  • przeznaczonych na potrzeby działalności leczniczej, pomocy społecznej, nauki, szkolnictwa wyższego, oświaty lub wychowania
  • biurowych
  • przeznaczonych na potrzeby kultury, turystyki lub sportu

Rozporządzenie obejmuje także inne budynki, w których może przebywać więcej niż 100 osób lub których powierzchnia przekracza 2500 m².

Kiedy budynek nie zostanie wyznaczony jako schron?

Istnieją również przesłanki, które uniemożliwiają wyznaczenie budowli ochronnej, nawet jeśli budynek spełnia powyższe kryteria. Organ ochrony ludności nie wyznaczy schronu lub ukrycia, jeśli:

  • nie ma możliwości spełnienia wymagań technicznych dla budowli ochronnych
  • nie ma potrzeby zapewnienia dodatkowych miejsc schronienia w danej lokalizacji
  • inwestycja w budowę lub adaptację schronu jest nieuzasadniona ekonomicznie
  • istnieje ryzyko, że w sytuacjach awaryjnych (np. katastrofy naturalne) schron nie będzie bezpieczny dla użytkowników
  • w promieniu 500 metrów od budynku znajduje się już inna budowla ochronna
  • budynek jest w posiadaniu jednostki przewidzianej do militaryzacji lub zmilitaryzowanej

Obowiązki i garaże

Wbrew powszechnym pytaniom o przekształcanie garaży w schrony, rozporządzenie nie precyzuje tej kwestii. Dokument koncentruje się na budynkach użyteczności publicznej, a nie na garażach czy parkingach podziemnych. Decyzja o wyznaczeniu budowli ochronnej w danym budynku należy do organu ochrony ludności, a podstawą jest spełnienie warunków opisanych w rozporządzeniu. Nowe przepisy mają na celu uporządkowanie i ujednolicenie procesu wyznaczania miejsc schronienia w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludności w sytuacjach zagrożenia.

Czy wiesz, gdzie jest Twój schron? Sprawdź nasze wideo na temat schronów.

Zapisz się już teraz! 

Subskrybując newsletter Davidson Consulting, otrzymujesz merytoryczne analizy z zakresu zarządzania ryzykiem, ciągłości działania, cyberbezpieczeństwa i compliance (m.in. DORA, NIS2), a także informacje o naszych usługach i produktach, które pomogą Ci skutecznie wdrożyć prezentowane strategie.  

Pamiętaj, Twoja subskrypcja jest w pełni dobrowolna i możesz ją anulować w każdej chwili jednym kliknięciem.
* - Pole obowiązkowe
Dziękujemy za zapisanie się do Forum Ekspertów Odporności Operacyjnej.
Ups! Coś poszło nie tak podczas uzupełnienia formy. Spróbuj ponownie lub skontaktuj się bezpośrednio.

Najnowsze artykuły

ENISA 2025: wyzwania i zalecenia dla UE

Europejska Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała raport Threat Landscape 2025, przedstawiający przegląd ekosystemu cyberzagrożeń w Europie wokresie od lipca 2024 do czerwca 2025 roku.
Czytaj dalej
Raport

ENISA 2025: wyzwania i zalecenia dla UE

Cyberbezpieczeństwo
Geopolityka a biznes
Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
ENISA, raport, cyberbezpieczeństwo, threats
Administracja publiczna
IT i technologia

Globalna awaria Azure Front Door

Analiza incydentu i wnioski dla sektora finansowego (i nie tylko)
Czytaj dalej
Case Study

Globalna awaria Azure Front Door

Cyberbezpieczeństwo
Zarządzanie kryzysowe
Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
Incydenty
awaria Microsoft Azure, awaria Azure Front Door, globalna awaria Microsoft, Azure Front Door outage, Microsoft Azure outage, awaria usług Microsoft, niedostępność usług Microsoft, Azure AD, Entra ID, App Service, Azure SQL Database, Azure Portal, Xbox, Minecraft, chmura Microsoft, awaria chmury, błąd konfiguracji Azure, konfiguracja tenant, software defect, wada oprogramowania, błąd ludzki Microsoft, human error Azure, efekt kaskadowy, przeciążenie węzłów Azure, awaria DNS, Azure DNS outage, rollback Azure, last known good configuration, LKGC, Site Reliability Engineering, SRE, defense in depth, automatyzacja wdrożeń, błąd walidacji konfiguracji, błędna konfiguracja, kontrola konfiguracji Azure, edge case Azure, control plane, data plane, failure in validation, awaria globalna, Microsoft incident report, Post Incident Report, PIR Microsoft, YKYN-BWZ, resilience Azure, cloud resilience, odporność operacyjna, operational resilience, DORA, Digital Operational Resilience Act, regulacje DORA, zgodność z DORA, compliance DORA, KNF, Komisja Nadzoru Finansowego, nadzór finansowy, ryzyko koncentracji, third party risk, ryzyko dostawcy chmury, cloud risk management, vendor lock-in, multicloud, multi-cloud, multi-region, geodywersyfikacja, architektura odporna, cloud architecture, disaster recovery, DRP, business continuity, BCP, cloud outage analysis, audyt chmurowy, cloud audit, SOC 2, cloud governance, SLA, RTO, RPO, czas odtworzenia Azure, Microsoft downtime, outage recovery, chaos engineering, testy negatywne, automatyczny rollback, Canary Deployment, phased deployment, failover Azure, critical third party provider, CCP, ESAs, EBA, EIOPA, ESMA, nadzór nad dostawcami chmury, resilience banking, odporność banków, ryzyko chmurowe w sektorze finansowym, ryzyko technologiczne, ciągłość działania, cloud compliance, architektura wielochmurowa, cloud diversification, multivendor strategy, strategia multicloud, optymalizacja kosztów chmury, cloud cost optimization, cloud latency, Azure performance, globalna infrastruktura Microsoft, awarie AWS, porównanie Azure AWS, cloud dependency, single point of failure, SPOF, cloud reliability, cloud security, błędy operacyjne Microsoft, analiza incydentu Azure, raport Microsoft Azure, zarządzanie ryzykiem ICT, cloud risk, infrastruktura krytyczna, cloud incident response, audyt poawaryjny, analiza PIR, Microsoft transparency report, cloud service disruption, krytyczne usługi ICT, chmura publiczna, odporność regulacyjna, zgodność z regulacjami UE, dyrektywa DORA, bezpieczeństwo chmury, cloud compliance EU, KNF DORA wytyczne, architektura bankowa, infrastruktura finansowa, cloud resilience strategy, zarządzanie ciągłością działania, ryzyko operacyjne, ryzyko ICT, cyberbezpieczeństwo sektora finansowego.
IT i technologia
Bankowość i rynki finansowe
Firmy w Polsce

Ataki na bankomaty Santander w Poznaniu

Analiza odpowiedzialności, zwrotu środków i wyzwań bezpieczeństwa.
Czytaj dalej
Case Study

Ataki na bankomaty Santander w Poznaniu

Incydenty
Zgodność
atak Santander, Santander bankomaty, zwrot środków po nieautoryzowanej transakcji, odpowiedzialność banku za straty klientów, skimming bankomatowy, zabezpieczenia bankomatów Santander, skradzione pieniądze Santander bank, umowy między bankiem a operatorem bankomatów, dyrektywa PSD2 w ochronie konsumentów, silne uwierzytelnianie klienta (SCA), monitoring bankomatów i wykrywanie oszustw, postępowanie prokuratorskie w sprawie skimmingu, odzyskiwanie pieniędzy przez bank, procedury bezpieczeństwa banku Santander, edukacja klientów w zakresie cyberbezpieczeństwa, System Bezpieczeństwa Danych Przemysłu Kart Płatniczych (PCI DSS), skimmery i kamery na bankomatach, operatorzy bankomatów Euronet i ITCARD, ryzyko prawne banku przy atakach na bankomaty, audyty i testy penetracyjne w sektorze bankowym, współpraca banku z organami ścigania w sprawach cyberprzestępczości.
Bankowość i rynki finansowe

Jak przygotowywać testy planów lub procedur awaryjnych

Incydent w Erding wyraźnie nas uczy: nie możemy sobie pozwolić na „uczenie się na błędach" w obszarach, gdzie stawką jest życie ludzkie.
Czytaj dalej
Case Study

Jak przygotowywać testy planów lub procedur awaryjnych

Komunikacja kryzysowa
Ochrona ludności
Zarządzanie kryzysowe
testy planów awaryjnych, testowanie procedur awaryjnych, zarządzanie ciągłością działania, plan reagowania kryzysowego, zarządzanie kryzysowe, analiza incydentu bezpieczeństwa, analiza incydentu Erding, incydent w Erding, Bundeswehra, ćwiczenia wojskowe Erding, strzelanina podczas ćwiczeń, błędy komunikacji między wojskiem a policją, zarządzanie ryzykiem operacyjnym, ćwiczenia międzyresortowe, komunikacja kryzysowa, błędy w komunikacji między służbami, unified command, testowanie odporności organizacji, analiza FMEA, zarządzanie incydentami, bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, planowanie testów bezpieczeństwa, kultura bezpieczeństwa, lessons learned, testowanie systemów łączności, dobre praktyki testowania procedur, kryzys w Bawarii, systemowe błędy bezpieczeństwa, koordynacja służb, komunikacja międzyresortowa, zarządzanie incydentami w czasie rzeczywistym
Administracja publiczna
Podmioty ważne i kluczowe