Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu ułatwienia nawigacji po stronie, analizy korzystania ze strony oraz wspierania naszych działań marketingowych. Zobacz naszą Politykę prywatności, aby uzyskać więcej informacji.
Artykuł

Awaria AWS a ryzyko centralizacji usług

Davidson Consulting

Eksperci ds. zarządzania kryzysowego i ciągłości działania

Ta awaria pokazała, jak bardzo współczesne usługi internetowe i aplikacje są zależne od infrastruktury chmurowej, a także jak skomplikowane i szerokie mogą być skutki nawet pojedynczej wewnętrznej aktualizacji w takim systemie.‍
Rosyjska balistyczna rakieta hiperdźwiękowa "Oriesznik" na wozie transportowym.

20 października 2025 roku doszło do poważnej awarii Amazon Web Services (AWS), jednej z największych na świecie platform chmurowych, która trwała kilka godzin i wpłynęła na globalny dostęp do wielu popularnych stron internetowych oraz aplikacji. Awaria rozpoczęła się około godziny 07:11 GMT w centrum danych AWS w Virginia – najstarszym i największym obiekcie tego typu należącym do Amazona.

Przyczyną problemu była błędna aktualizacja API usługi DynamoDB, bazy danych obsługującej dane użytkowników i systemy wielu aplikacji. Ta aktualizacja naruszyła działanie systemu DNS, który jest odpowiedzialny za tłumaczenie nazw domen na adresy IP, niezbędne do prawidłowego działania aplikacji. W efekcie setki usług, w tym 113 różnych usług AWS, przestały działać prawidłowo, co spowodowało awarie takich aplikacji i serwisów jak Snapchat, Pinterest, Apple TV, WhatsApp, Zoom, Slack, Fortnite, Roblox, Starbucks, Etsy oraz wiele innych.

Problemy odnotowały także instytucje finansowe (np. Venmo, Coinbase), media (Associated Press, The New York Times, The Wall Street Journal), platformy edukacyjne i projektowe (Duolingo, Canva) oraz firmy telekomunikacyjne i transportowe (Delta Air Lines, United). Nawet urządzenia IoT, takie jak dzwonki Ring i asystent Alexa, przestały działać.

AWS potwierdził pełne przywrócenie usług około godziny 13:00 czasu wschodniego USA (ET) i kontynuuje przetwarzanie zaległych komunikatów przez kolejne godziny. Firma oceniła, że awaria była stosunkowo ograniczona pod względem zasięgu i że klienci raczej nie odejdą od AWS, ponieważ ich systemy są głęboko zintegrowane z tą infrastrukturą.

Ta awaria pokazała, jak bardzo współczesne usługi internetowe i aplikacje są zależne od infrastruktury chmurowej, a także jak skomplikowane i szerokie mogą być skutki nawet pojedynczej wewnętrznej aktualizacji w takim systemie.

Ryzyko centralizacji usług

Sytuacja z AWS ukazuje ogromne ryzyko związane z centralizacją usług w jednym dostawcy i regionie chmurowym, gdzie błąd w jednym komponencie (tu API DynamoDB i problem z DNS) może zablokować dostęp do setek różnych aplikacji i usług globalnie. Z punktu widzenia ciągłości działania ta sytuacja podkreśla konieczność wdrożenia strategii wieloregionalnych lub wielochmurowych, aby ograniczyć ryzyko koncentracji i uniknąć pojedynczego punktu awarii. Firmy korzystające z chmury powinny także mieć gotowe plany awaryjne, obejmujące mechanizmy automatycznego przełączenia ruchu i redundancję danych oraz usług.

Awaria czy cyberatak? Istotny jest skutek.

Z perspektywy bezpieczeństwa ważne jest, aby pamiętać, że chociaż ta awaria nie była cyberatakiem, techniczne błędy konfiguracyjne w infrastrukturze chmurowej mogą mieć równie przykre skutki jak ataki. Wymaga to od zespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i infrastrukturę ciągłego monitorowania, automatyzacji testów i walidacji zmian oraz szybkie reagowanie na incydenty.

Ponadto, incydent uwypuklił problem zależności całych ekosystemów aplikacji od wspólnych usług bazowych, takich jak DNS czy autoryzacja. Organizacje muszą rozważyć implementację dodatkowych warstw własnych mechanizmów uwierzytelniania i mechanizmów zapasowych do kluczowych komponentów architektury.

Awaria  Amazon Web Services jest przypomnieniem, a przynajmniej powinna być, dla wszystkich organizacji korzystających z chmury, że bezpieczeństwo i ciągłość działania muszą być rozumiane i zarządzane kompleksowo, łącznie z planowaniem odporności na awarie dostawcy chmury oraz wielowarstwowym podejściem do redundancji i odtwarzania systemów krytycznych.

W świecie, gdzie infrastruktura cyfrowa stanowi kręgosłup gospodarki, kluczowe staje się:

  • zarządzanie ryzykiem koncentracji technologicznej,
  • planowanie redundancji i testowanie scenariuszy awaryjnych,
  • sprawna komunikacja kryzysowa,
  • oraz kultura uczenia się z incydentów, a nie tylko reagowania na nie.

Nie można zapobiec każdej awarii. Można jednak sprawić, by nie zatrzymała całej organizacji. Jeśli potrzebujecie wsparcia w budowaniu odporności cyfrowej, operacyjnej i strategicznej, zanim wydarzy się kolejny „czarny poniedziałek” internetu, zachęcamy do kontaktu z nami.

Najnowsze artykuły

Obrona cywilna i przygotowanie obywateli na dwa sposoby

Porównanie poradników dla ludności w Polsce i w Niemczech.
Czytaj dalej
Artykuł

Obrona cywilna i przygotowanie obywateli na dwa sposoby

Ochrona ludności
obrona cywilna poradnik, jak się przygotować na kryzys, poradnik kryzys i wojna, przygotowanie na zagrożenia, bezpieczeństwo osobiste w kryzysie, bądź gotowy poradnik, przygotowanie na klęski żywiołowe, zapas wody na 10 dni, żywność w kryzysie, co spakować do torby ewakuacyjnej, torba ucieczkowa zawartość, schronienie przed wojną, jak radzić sobie ze stresem w kryzysie, komunikacja z dziećmi w czasie zagrożenia, polski poradnik kryzysowy a niemiecki, obrona cywilna Polska Niemcy porównanie, przygotowanie na wojnę w Polsce, Zapobieganie kryzysom i katastrofom Niemcy, odporność psychiczna w kryzysie, jak rozpoznać dezinformację, poradnik dla ludności, krytyczne myślenie w czasie wojny informacyjnej
Administracja publiczna

Zarządzanie cyberbezpieczeństwem łańcucha dostaw

Patrząc na obecną skalę zagrożeń, trudno nie zauważyć, że cyberbezpieczeństwo łańcuchów dostaw przestało być tematem zastrzeżonym dla działów IT. Stało się palącym problemem zarządczym, który coraz częściej trafia na stoły członków zarządów największych korporacji.
Czytaj dalej
Artykuł

Zarządzanie cyberbezpieczeństwem łańcucha dostaw

Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
Cyberbezpieczeństwo
Cyberatak na łańcuch dostaw, Cyberbezpieczeństwo w łańcuchu dostaw, Ataki ransomware na dostawców, Atak ransomware łańcuch dostaw, Straty po cyberataku Jaguar Land Rover, Cyberatak JLR przestój produkcji, Zarządzanie ryzykiem cyberbezpieczeństwa dostawców, Strategia cyberbezpieczeństwa dla łańcucha dostaw Audyt cyberbezpieczeństwa u dostawców, Wymagania bezpieczeństwa w umowach z dostawcami, Plan ciągłości działania cyberatak łańcuch dostaw (BCM), Phishing wektor ataku łańcuch dostaw, Asahi cyberatak produkcja
E-commerce & retail
Administracja publiczna
IT i technologia
Podmioty ważne i kluczowe
Firmy w Polsce

Specjalista cyberbezpieczeństwa - na czym polega wartość państwowej kwalifikacji PRK?

Firma wysyłająca swojego pracownika na takie szkolenie inwestuje w osobę, która stanie się wewnętrznym strażnikiem wszystkich tych współzależnych obszarów. Zdobywamy człowieka o praktycznych umiejętnościach łączenia kropek między różnymi zagrożeniami i budowania spójnej obrony organizacji.
Czytaj dalej
Artykuł

Specjalista cyberbezpieczeństwa - na czym polega wartość państwowej kwalifikacji PRK?

Cyberbezpieczeństwo
szkolenie, specjalista cyberbezpieczeństwa, kwalifikacja wolnorynkowa, egzamin, certyfikacja, bezpieczeństwo, cyberbezpieczeństwo,
Firmy w Polsce
FMCG
E-commerce & retail
Edukacja
Administracja publiczna

Zarządzanie ryzykiem jako klucz do uniknięcia bankructwa

Pierwsza połowa 2025 roku przyniosła Polsce niepokojący rekord – 3 745 firm ogłosiło niewypłacalność, co oznacza wzrost o 17,7% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Czytaj dalej
Artykuł

Zarządzanie ryzykiem jako klucz do uniknięcia bankructwa

Zarządzanie kryzysowe
Ciągłość działania
zarządzanie kryzysowe, ciągłość działania, bankructwo,
Budownictwo
E-commerce & retail