Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu ułatwienia nawigacji po stronie, analizy korzystania ze strony oraz wspierania naszych działań marketingowych. Zobacz naszą Politykę prywatności, aby uzyskać więcej informacji.
Artykuł

NIS2 a Ciągłość Działania w Energetyce – Od Zgodności do Rzeczywistej Odporności Operacyjnej

Renata Davidson

Ekspertka zarządzania ryzykiem i ciągłością działania

NIS2 to nie kolejny zestaw wymogów – to wezwanie do działania. W energetyce stawką jest nie tylko cyberbezpieczeństwo, ale zdolność do nieprzerwanego świadczenia usług w świecie pełnym zagrożeń. Sprawdź, dlaczego dotychczasowe podejście już nie wystarcza i co naprawdę oznacza odporność operacyjna.
Rosyjska balistyczna rakieta hiperdźwiękowa "Oriesznik" na wozie transportowym.

Zbyt techniczne podejście? Czas wrócić do sedna – odporność operacyjna

Dla wielu doświadczonych menedżerów i specjalistów w sektorze energetycznym, dyskusje wokół dyrektywy NIS2 mogą momentami brzmieć jak powtórzenie znanych prawd. Zarządzanie ryzykiem, plany awaryjne, ochrona infrastruktury – to przecież elementy, z którymi branża mierzy się od lat.

Często pojawiające się oferty i materiały skupiają się na technicznym cyberbezpieczeństwie, tłumaczeniu przepisów czy zarządzaniu incydentami, pomijając czasem sedno sprawy, które NIS2 tak naprawdę wzmacnia: zapewnienie niezakłóconego świadczenia usług energetycznych poprzez kompleksową odporność operacyjną.

Od dokumentu w sejfie do żywego procesu zarządzania ryzykiem

Prawdą jest, że sektor energetyczny, jako infrastruktura krytyczna, od dawna posiada rozbudowane systemy zarządzania kryzysowego i plany ochrony. Jednak NIS2, wraz z powiązanymi regulacjami jak DORA (dla niektórych podmiotów) i dyrektywa CER, wprowadza istotne zmiany w podejściu, które wykraczają poza dotychczasowe ramy. Nie chodzi już tylko o posiadanie planu na wypadek "W" czy planu ochrony infrastruktury krytycznej leżącego w sejfie. Dyrektywa wymusza spojrzenie na ciągłość działania jako dynamiczny, zintegrowany proces, nierozerwalnie związany z codziennym zarządzaniem ryzykiem cybernetycznym i operacyjnym.

Zakres obowiązków – wszystkie usługi pod lupą

Jednym z kluczowych wyzwań, które NIS2 uwypukla, jest kwestia zakresu. Dotychczasowa ustawa o KSC pozwalała skupić się na zdefiniowanych "usługach kluczowych". Tymczasem wytyczne Komisji Europejskiej do NIS2 (dotyczące art. 4 i obowiązków z art. 21) wskazują jasno: wymagane środki zarządzania ryzykiem, w tym BCM i zarządzanie kryzysowe, dotyczą wszystkich usług świadczonych przez podmiot kluczowy lub ważny. Dla firmy energetycznej oznacza to konieczność objęcia analizą i planowaniem nie tylko samego procesu wytwarzania, przesyłu czy dystrybucji energii, ale całego ekosystemu procesów i systemów (zarówno IT, jak i OT), które umożliwiają dostarczenie usługi do odbiorcy końcowego – tak, jak on ją postrzega. Rodzi to pytania o procesy wsparcia, systemy bilingowe, obsługę klienta czy zarządzanie łańcuchem dostaw – czy one również muszą być częścią spójnego planu odporności? Zgodnie z duchem NIS2, odpowiedź brzmi: tak, jeśli ich zakłócenie może wpłynąć na ciągłość świadczenia podstawowej usługi.

Zintegrowanie planów – jak uniknąć chaosu dokumentacyjnego?

Kolejnym praktycznym problemem, z którym mierzy się wiele organizacji energetycznych, jest mnogość istniejących planów: BCP, DRP, plany ochrony IK, plany reagowania na incydenty, plany zarządzania kryzysowego, czasem odrębne dla IT i OT. NIS2 nie nakazuje tworzenia jednego monolitycznego dokumentu, ale wymaga, by podejście do zarządzania ryzykiem i ciągłością było spójne i zintegrowane. Oznacza to konieczność przejrzenia istniejących planów, wyeliminowania niespójności, zdefiniowania jasnych powiązań i mechanizmów uruchamiania oraz zapewnienia, że wszystkie one składają się na całościową strategię odporności. Wyzwaniem staje się również kwestia potencjalnej klauzuli poufności dla dokumentacji wymaganej przez nową ustawę o KSC, co może utrudnić operacyjne wykorzystanie planów przez zespoły, które nie mają odpowiednich poświadczeń.

Ocena ryzyka – nie tylko norma, ale realne podstawy działania

W kontekście zarządzania ryzykiem, NIS2 również podnosi poprzeczkę. Choć polski projekt ustawy usuwa bezpośrednie odwołanie do ISO 22301 w kontekście BCM, a skupia się na ISO 27001 dla systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, to wymóg stosowania "odpowiednich i proporcjonalnych środków" opartych na ryzyku pozostaje centralny. Kluczowe staje się przeprowadzenie kompleksowej oceny ryzyka, która nie ogranicza się do analizy BIA pod kątem strat finansowych czy wizerunkowych, ale uwzględnia przede wszystkim wpływ zakłóceń na świadczone usługi energetyczne i potencjalne skutki dla odbiorców oraz całego systemu. Analiza ta musi obejmować pełne spektrum zagrożeń – od cyberataków na systemy IT/OT, przez awarie techniczne, błędy ludzkie, po zagrożenia fizyczne i problemy w łańcuchu dostaw (w tym ryzyka związane z dostawcami wysokiego ryzyka). Wyniki tej oceny powinny być realnym uzasadnieniem dla przyjętych strategii ciągłości działania i poziomu inwestycji w zabezpieczenia.

Od cyberbezpieczeństwa do wartości biznesowej – nowa rola odporności

Podsumowując, dla sektora energetycznego NIS2 to nie rewolucja, ale ewolucja w kierunku głębszej integracji i szerszego spojrzenia na odporność. To sygnał, że cyberbezpieczeństwo nie jest celem samym w sobie, lecz narzędziem do zapewnienia fundamentalnej misji – niezakłóconych dostaw energii. Wyzwania leżą w przejściu od silosowego zarządzania poszczególnymi planami i ryzykami do stworzenia spójnego, obejmującego wszystkie usługi systemu zarządzania odpornością operacyjną. To wymaga nie tylko dostosowania dokumentacji, ale przede wszystkim zmiany kultury organizacyjnej i strategicznego podejścia, w którym ciągłość działania jest postrzegana jako kluczowy element wartości biznesowej i zobowiązanie wobec społeczeństwa.

Najnowsze artykuły

Rosyjskie drony nad Polską: Poradnik

Co powinna zrobić firma po odebraniu ostrzeżenia?
Czytaj dalej
Poradnik

Rosyjskie drony nad Polską: Poradnik

Ochrona ludności
Geopolityka a biznes
Zarządzanie kryzysowe
Komunikacja kryzysowa
Wydarzenia
Zarządzanie ryzykiem, zarządzanie kryzysowe, Plan Ciągłości Działania, BCP, Plan Odzyskiwania po Awarii, DRP, cyberbezpieczeństwo, dezinformacja, komunikacja kryzysowa, systemy wczesnego ostrzegania, procedury awaryjne, ochrona przed dezinformacją, testowanie procedur, plany awaryjne, wojna hybrydowa, geopolityka, zagrożenie militarne, konfrontacja z Rosją, eskalacja konfliktu, inwazja na Ukrainę, bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo Polski, rosyjskie drony, incydenty na granicy, ataki na infrastrukturę, dezinformacja Rosja, propaganda rosyjska, wojna informacyjna, zarządzanie kryzysowe w firmie, zarządzanie ryzykiem geopolitycznym, gotowość na kryzys, plan ewakuacji, symulacje kryzysowe, strategie zarządzania kryzysem, Analiza wpływu na biznes, BIA, zarządzanie incydentami, kryzys w biznesie, odporność biznesowa, ciągłość działania biznesu, cyberbezpieczeństwo narodowe, ataki hakerskie z Rosji, cyberwojna, phishing geopolityczny, ataki DDoS, ochrona danych, zagrożenia cybernetyczne, CERT Polska, bezpieczeństwo IT, systemy backupu, polityka haseł, zabezpieczenia sieciowe, odporność na cyberataki, edukacja cybernetyczna, walka z dezinformacją, weryfikacja źródeł, fałszywe informacje, komunikaty kryzysowe, wiarygodne źródła informacji, media społecznościowe a propaganda, komunikacja wewnętrzna w kryzysie, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, RCB, służby specjalne a dezinformacja, analiza informacji, fake newsy, odporność łańcucha dostaw, zakłócenia w transporcie, ryzyko operacyjne, planowanie logistyczne w kryzysie, alternatywne trasy dostaw, zapasowanie krytycznych surowców, szkolenia z bezpieczeństwa, odporność psychiczna na stres, ochrona mienia, ubezpieczenia od ryzyk wojennych, współpraca z władzami lokalnymi, planowanie dla biznesu.
Bankowość i rynki finansowe
E-commerce
Edukacja
Ekologia
Energetyka

Czapka, lincz i zniszczona reputacja

Jak Twoja firma może stać się ofiarą pomyłki i dlaczego potrzebujesz planu już dziś...
Czytaj dalej
Case Study

Czapka, lincz i zniszczona reputacja

Komunikacja kryzysowa
Zarządzanie kryzysowe
budownictwo, reputacja, bruk, tenis, Afera czapeczkowa, Drog-Bruk Zgorzelec, Roman Szkaradek, Kamil Majchrzak, incydent US Open, kryzys wizerunkowy, lincz w Internecie, viral, fałszywe oskarżenia, media społecznościowe, zniesławienie, reputacja firmy, zarządzanie kryzysowe, komunikacja kryzysowa, plan kryzysowy, monitoring sieci, Google Alerts, oświadczenie kryzysowe, procedury wewnętrzne, reagowanie na kryzys, ochrona reputacji, ryzyko wizerunkowe, zarządzanie reputacją, kryzys w internecie, cyfrowy lincz.
Transport i logistyka

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony

Analiza ryzyk operacyjnych dla przedsiębiorstw w reakcji na rozporządzenie Ministerstwa Obrony.
Czytaj dalej
Artykuł

Świadczenia rzeczowe na rzecz obrony

Ciągłość działania
Ochrona ludności
Zarządzanie ryzykiem
Geopolityka a biznes
odporność organizacyjna firmy, przygotowanie firmy na kryzys, zarządzanie ryzykiem operacyjnym, planowanie ciągłości działania, ochrona mienia firmy w przypadku mobilizacji, doradztwo prawne świadczenia rzeczowe, audyt gotowości obronnej przedsiębiorstwa, jak uniknąć rekwirowania mienia przez wojsko, opracowanie planów obrony cywilnej dla firm, strategia zarządzania aktywami w warunkach kryzysu, szkolenia z zakresu świadczeń rzeczowych, procedura kwalifikowania firmy do świadczeń rzeczowych, czy moja firma musi oddać samochody wojsku, jak zminimalizować straty przy świadczeniach na rzecz obrony, rekompensaty za zarekwirowany sprzęt budowlany, pomoc prawna w odwołaniu od decyzji o świadczeniu, bezpieczeństwo biznesu, gotowość, kryzys, strategia, zarządzanie, plan, ryzyko, rekwizycja, audyt, ochrona, przepisy.
Administracja publiczna
Przemysł elektromaszynowy
Podmioty ważne i kluczowe
Bankowość i rynki finansowe
Motoryzacja

Miejsce na schron - nowe rozporządzenie

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne.
Czytaj dalej
Artykuł

Miejsce na schron - nowe rozporządzenie

Ochrona ludności
Zarządzanie kryzysowe
schron, ochrona ludności, bezpieczeństwo, rozporządzenie, ustawa o ochronie ludności,administracja publiczna
Administracja publiczna