

Ogień Biebrzańskiego Parku Narodowego wybuchł w 2025 toku około 20 kwietnia i trwał około 11 dni. Był to kolejny znaczący pożar w historii Parku, choć nie na taką skalę jak ten z 2020 roku. Opanowanie pożarów, choć zakończone sukcesem operacyjnym służb, staje się doskonałym punktem wyjścia do analizy w kontekście zarządzania kryzysowego i ciągłości działania. W naszym odbiorze wydarzenia tego typu zawsze warto traktować jako studium przypadku, które obnaża złożoność wyzwań i konieczność strategicznego planowania.
Ekspertyzy Pożarowe: Wnioski dla Planowania i Zapobiegania
Kluczowym elementem w ocenie każdego kryzysu jest rzetelna ekspertyza jego przyczyn. W przypadku Biebrzańskiego Parku Narodowego, analiza pożarów z 2020 roku dostarczała cennych danych. Wskazywano wówczas na **długotrwałą suszę i zaburzenia w gospodarce wodnej** jako czynniki sprzyjające, które w połączeniu z działaniem człowieka (czy to nieumyślnym wypalaniem traw, czy celowym podpaleniem) doprowadziły do katastrofy. Te ekspertyzy podkreślają fundamentalną zasadę zarządzania ryzykiem: kompleksowe rozumienie zagrożeń wymaga analizy zarówno czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych.
Dla podmiotów takich jak parki narodowe, będące swego rodzaju "organizacjami" o złożonej strukturze i zależnościach, wnioski te są krytyczne. Odsłaniają one potrzebę holistycznego podejścia do ryzyka, gdzie zmiany klimatyczne – manifestujące się przez susze i ekstremalne zjawiska pogodowe – stają się realnym, mierzalnym zagrożeniem operacyjnym. Skuteczność akcji ratunkowej, choć godna podziwu, jest jedynie odpowiedzią na zaistniały kryzys. Prawdziwe wyzwanie leży w minimalizacji ryzyka wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości i maksymalizacji odporności systemu na ich skutki.
Odpowiedzialność i Długofalowe Planowanie
Sytuacja w Biebrzańskim Parku Narodowym jest przypomnieniem, że zarządzanie kryzysowe to nie tylko reakcja, ale przede wszystkim prewencja i przygotowanie. Pytanie o wdrożenie długofalowego planu ratunkowego jest retoryczne; jest to absolutna konieczność. Takie plany muszą wykraczać poza doraźne działania i obejmować:
- Systematyczną identyfikację i ocenę ryzyka: Regularne audyty stanu ekosystemów, prognozowanie zmian klimatycznych i ich wpływu na środowisko, a także analizę ryzyka ludzkiego.
- Strategie mitygacji: W przypadku Biebrzy oznacza to inwestycje w gospodarkę wodną, systemy wczesnego ostrzegania, monitoring i edukację społeczeństwa. W szerszym kontekście biznesowym – wdrażanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, redundantnych rozwiązań i planów awaryjnych.
- Plany ciągłości działania (BCP): Opracowanie i testowanie scenariuszy, które pozwolą na utrzymanie kluczowych funkcji organizacji (lub w przypadku parku – ekosystemu) nawet w przypadku poważnych zakłóceń. To obejmuje także plany komunikacji kryzysowej i zarządzania reputacją.
- Utrzymanie i doskonalenie: Plany nie mogą być statyczne. Wymagają regularnego przeglądu, aktualizacji i testowania, aby odpowiadały na zmieniające się warunki i zagrożenia.
Zmiany klimatu to realny, globalny problem, który generuje wymierne koszty i ryzyka dla wszystkich podmiotów – od parków narodowych po przedsiębiorstwa. Zdolność do adaptacji i budowania odporności na te wyzwania staje się kluczowym elementem strategii każdego podmiotu, który dąży do długoterminowej stabilności.