Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu ułatwienia nawigacji po stronie, analizy korzystania ze strony oraz wspierania naszych działań marketingowych. Zobacz naszą Politykę prywatności, aby uzyskać więcej informacji.
Artykuł

Trumpowskie cła i chaos

Davidson Consulting

Eksperci ds. zarządzania kryzysowego i ciągłości działania

Dlaczego łańcuchy dostaw motoryzacyjnych są w kryzysie
Rosyjska balistyczna rakieta hiperdźwiękowa "Oriesznik" na wozie transportowym.

Na początku 2025 roku prezydent Donald Trump wprowadził drastyczne cła na importowane samochody i części samochodowe, sięgające nawet 25 procent. Zapowiedź dotyczyła wszystkich importowanych pojazdów oraz wybranych kluczowych komponentów, niezależnie od odmowy czy wieloletnich umów handlowych. Według Trumpa ruch ten miał na celu ochronę bezpieczeństwa narodowego i odbudowę amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego poprzez zachęcenie producentów do lokalizacji produkcji w USA.

W praktyce oznaczał on dziesięciokrotny wzrost ceł względem wcześniejszych niewielkich taryf (z 2,5% do 25%), co natychmiast podniosło koszty produkcji i eksportu o miliardy dolarów. Najmocniej uderzyło to w zagraniczne fabryki i sieci dostawców z Japonii, Korei Południowej, Niemiec oraz Meksyku i Kanady, które są zintegrowane z amerykańskim rynkiem.

Eksperci od początku wyrażali wątpliwości. Analizy wskazywały, że w rzeczywistości cła podniosą ceny samochodów na rynku amerykańskim, zmniejszą ilość dostępnych modeli i zagrażają wielu miejscom pracy w całym sektorze północnoamerykańskim. Ucierpiały także akcje czołowych producentów, w tym General Motors (spadek o 8%) oraz Forda (spadek o 4,5%). Nawet firmy produkujące wyłącznie w USA, jak Tesla, odnotowały spadki notowań z powodu niepewności rynkowej.

W efekcie USA zmodyfikowały politykę, obniżając niektóre taryfy do poziomu 15% i wprowadzając wyłączenia na komponenty, co jednak nie rozwiązało problemów, a jedynie dodało niepewności i fragmentacji łańcuchów dostaw.

Przemysł motoryzacyjny i wyzwania ciągłości biznesowej w 2025 roku

Globalne łańcuchy dostaw motoryzacji w 2025 roku są pod presją z powodu złożonych wyzwań ekonomicznych, politycznych i technologicznych. Łańcuch dostaw składa się z wielu połączonych dostawców, od surowców przez komponenty, aż po kompleksowe montaże. Cła, niedobory materiałów, zmieniające się normy i rosnąca konkurencja wymuszają elastyczność i innowacyjność.

Cła, koszty i presja rynkowa

Wprowadzone cła na poziomie 15-25% zwiększyły ceny części i gotowych pojazdów o dziesiątki procent względem poprzednich stawek na poziomie 2-3%. Produkcja stała się droższa, a konsumenci zostali zmuszeni do akceptacji wyższych cen, co obniżyło popyt na samochody spalinowe, zwłaszcza w USA.

Dodatkowo rosnące koszty energii, materiałów i problemy z dostępnością półprzewodników oraz metali ciężkich spiętrzyły ryzyko przerw produkcyjnych i spadków efektywności. Branża odczuwa też presję wynikającą z coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych i transformacji elektryfikacyjnej.

Przemiany związane z elektryfikacją i nowymi modelami mobilności

Produkcja samochodów elektrycznych wymaga innych niż spalinowe komponentów i surowców. Konkurencja o surowce strategiczne, takie jak lit czy kobalt, w obliczu napięć geopolitycznych tworzy dodatkowe ryzyko logistyki i zaopatrzenia.

Zmiany w zachowaniach konsumentów, przechodzenie na modele subskrypcyjne, sharing economy i miejską mobilność wymuszają na producentach i dostawcach zmianę modeli biznesowych oraz na nowo definiują wymagania rynkowe.

Polska branża motoryzacyjna wobec efektów taryf

Polska jest ważnym ogniwem europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, głównie jako producent i dostawca komponentów dla niemieckich, francuskich i czeskich koncernów. Branża motoryzacyjna stanowi około 8% PKB Polski i 13,5% polskiego eksportu towarowego, zatrudniając bezpośrednio ponad 213 tys. osób.

Choć Polska nie jest bezpośrednio cełtarowana przez Stany Zjednoczone, negatywnie wpływają na nią spadki popytu i eksportu europejskich producentów, którzy sprzedają na rynek amerykański. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) skutki ceł Donalda Trumpa mogą obniżyć polski PKB o około 0,12-0,15%, co stanowi realne zagrożenie dla polskich firm będących częścią globalnych łańcuchów dostaw.

Strategiczne odpowiedzi dla ciągłości łańcucha dostaw

Aby sprostać tym wyzwaniom, przemysł motoryzacyjny, także w Polsce, warto wdrażać plany zwiększające odporność:

  • Dywersyfikację źródeł zaopatrzenia i strategię nearshoring, by ograniczyć ryzyka koncentracji produkcji w jednym regionie lub u jednego dostawcy.
  • Wdrożenie nowoczesnych technologii, takich jak IoT, big data, AI, do monitoringu produkcji i łańcuchów dostaw oraz szybkiego reagowania na zakłócenia.
  • Automatyzację procesów produkcyjnych i logistycznych, aby zwiększyć efektywność, jakość i elastyczność działania.
  • Optymalizację planowania popytu i podaży oraz wdrożenie systemów zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw.
  • Realizację strategii zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardami ESG (Environmental, Social, Governance), w tym efektywność energetyczną i redukcję śladu węglowego.
  • Współpracę z producentami OEM w zakresie wspólnych badań i rozwoju oraz elastyczne dostosowywanie produkcji do zmieniających się wymagań rynku, zwłaszcza w kontekście elektromobilności.
  • Rozwijanie kompetencji kadry i inwestycje w przekwalifikowanie pracowników na potrzeby nowoczesnej produkcji.
  • Opracowywanie planów ciągłości działania, testowanie ich i aktualizację, uwzględniając ryzyka rynkowe, geopolityczne i technologiczne (np. cyberbezpieczeństwo).
  • Utrzymywanie bliskiej współpracy z instytucjami rządowymi i branżowymi w celu korzystania z programów wsparcia i możliwości finansowania innowacyjnych projektów.

Wsparcie instytucjonalne i inwestycyjne

Rządy krajów członkowskich UE, w tym Polski, oferują programy wsparcia finansowego i inicjatywy poprawiające konkurencyjność i reindustrializację sektora motoryzacyjnego. W Polsce rozwijane są klastry elektromobilności, technologie baterii i nowoczesnej produkcji, a także programy przekwalifikowania pracowników branży.

Wnioski

Wprowadzone przez Donalda Trumpa cła na importowane samochody i części motoryzacyjne w 2025 roku wstrząsnęły globalnym łańcuchem dostaw branży motoryzacyjnej, podnosząc koszty produkcji i ceny pojazdów na rynku amerykańskim. To ograniczyło popyt i wymusiło restrukturyzację łańcuchów dostaw, wpłynęło na model ofertowy producentów oraz obniżyło marże firm motoryzacyjnych.

Polska, choć nieobjęta bezpośrednio cłami, jest pośrednio narażona na konsekwencje spadku eksportu europejskich producentów na rynek USA, co prognozuje się może obniżyć PKB kraju o około 0,12-0,15%. Branża musi dodatkowo stawić czoła rosnącym cenom surowców oraz transformacji technologicznej w stronę elektromobilności.

Zwiększenie odporności łańcuchów dostaw wymaga dywersyfikacji dostawców i lokalizacji produkcji, integracji nowoczesnych technologii do monitoringu i zarządzania ryzykiem, a także wdrażania zrównoważonej produkcji z uwzględnieniem norm ESG.

Współpraca rządów i wsparcie instytucjonalne pozostają kluczowe dla umożliwienia adaptacji branży i zachowania konkurencyjności na światowym rynku.

Globalny przykład ceł Trumpa pokazuje, jak protekcjonizm i niestabilność polityk handlowych mogą prowadzić do poważnych zakłóceń rynkowych, przez co długoterminowe strategie ciągłości działania muszą uwzględniać zmieniający się krajobraz geopolityczny i technologiczny.

Najnowsze artykuły

Zarządzanie cyberbezpieczeństwem łańcucha dostaw

Patrząc na obecną skalę zagrożeń, trudno nie zauważyć, że cyberbezpieczeństwo łańcuchów dostaw przestało być tematem zastrzeżonym dla działów IT. Stało się palącym problemem zarządczym, który coraz częściej trafia na stoły członków zarządów największych korporacji.
Czytaj dalej
Artykuł

Zarządzanie cyberbezpieczeństwem łańcucha dostaw

Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
Cyberbezpieczeństwo
Cyberatak na łańcuch dostaw, Cyberbezpieczeństwo w łańcuchu dostaw, Ataki ransomware na dostawców, Atak ransomware łańcuch dostaw, Straty po cyberataku Jaguar Land Rover, Cyberatak JLR przestój produkcji, Zarządzanie ryzykiem cyberbezpieczeństwa dostawców, Strategia cyberbezpieczeństwa dla łańcucha dostaw Audyt cyberbezpieczeństwa u dostawców, Wymagania bezpieczeństwa w umowach z dostawcami, Plan ciągłości działania cyberatak łańcuch dostaw (BCM), Phishing wektor ataku łańcuch dostaw, Asahi cyberatak produkcja
E-commerce & retail
Administracja publiczna
IT i technologia
Podmioty ważne i kluczowe
Firmy w Polsce

Specjalista cyberbezpieczeństwa - na czym polega wartość państwowej kwalifikacji PRK?

Firma wysyłająca swojego pracownika na takie szkolenie inwestuje w osobę, która stanie się wewnętrznym strażnikiem wszystkich tych współzależnych obszarów. Zdobywamy człowieka o praktycznych umiejętnościach łączenia kropek między różnymi zagrożeniami i budowania spójnej obrony organizacji.
Czytaj dalej
Artykuł

Specjalista cyberbezpieczeństwa - na czym polega wartość państwowej kwalifikacji PRK?

Cyberbezpieczeństwo
szkolenie, specjalista cyberbezpieczeństwa, kwalifikacja wolnorynkowa, egzamin, certyfikacja, bezpieczeństwo, cyberbezpieczeństwo,
Firmy w Polsce
FMCG
E-commerce & retail
Edukacja
Administracja publiczna

Zarządzanie ryzykiem jako klucz do uniknięcia bankructwa

Pierwsza połowa 2025 roku przyniosła Polsce niepokojący rekord – 3 745 firm ogłosiło niewypłacalność, co oznacza wzrost o 17,7% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Czytaj dalej
Artykuł

Zarządzanie ryzykiem jako klucz do uniknięcia bankructwa

Zarządzanie kryzysowe
Ciągłość działania
zarządzanie kryzysowe, ciągłość działania, bankructwo,
Budownictwo
E-commerce & retail

ShadowLeak: Pierwsza luka zero-click w agentach AI

ChatGPT wykradał dane z Gmaila, OpenAI milczało przez miesiące.
Czytaj dalej
Case Study

ShadowLeak: Pierwsza luka zero-click w agentach AI

Cyberbezpieczeństwo
Zgodność
Komunikacja kryzysowa
Incydenty
ShadowLeak, ChatGPT Deep Research, atak zero-click, wstrzyknięcie poleceń, prompt injection, server-side attack, steganografia, Base64, HTML injection, cyberbezpieczeństwo AI, autonomiczne agenty AI, zatrucie modelu, model poisoning, wejścia przeciwstawne, adversarial inputs, manipulacja danych treningowych, Gmail, Google Drive, Dropbox, GitHub, Microsoft Outlook, SharePoint, OpenAI, Radware, zarządzanie ryzykiem, modelowanie zagrożeń, threat modeling, zasada najmniejszych uprawnień, least privilege, izolacja w kontrolowanym środowisku, sandboxing, monitorowanie wyników działania, segmentacja dostępu, ciągłe monitorowanie, responsible disclosure, ocena ryzyka AI, compliance AI, ciągłość biznesowa, programy nagród za luki, bug bounty, procedury zatwierdzania, approval workflows, reagowanie na incydenty, vendor risk management, metryki bezpieczeństwa AI, wskaźniki operacyjne, wskaźniki biznesowe, behavioral metrics, czas reakcji na incydenty, ISO, NIST, RODO, SOX, AI Security by Design, czerwiec 2025, sierpień 2025, wrzesień 2025, łowcy błędów, bug hunters, badania bezpieczeństwa, security research, możliwości szybkiego reagowania, rapid response capabilities, SIEM, EDR, firewalle, endpoint detection, łańcuch zaufania, chain of trust, AI agents, agenci sztucznej inteligencji, eksfiltracja danych, kompromitacja systemu, vendor lock-in, due diligence, threat landscape, ewolucja zagrożeń
IT i technologia