Klikając „Akceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu ułatwienia nawigacji po stronie, analizy korzystania ze strony oraz wspierania naszych działań marketingowych. Zobacz naszą Politykę prywatności, aby uzyskać więcej informacji.
Artykuł

Cła Trumpa i chaos

Davidson Consulting

Eksperci ds. zarządzania kryzysowego i ciągłości działania

Dlaczego łańcuchy dostaw motoryzacyjnych są w kryzysie
Ilustracja Anny Moderskiej przedstawiająca statek w czymś co reprezentuje morze oraz samochody które pojawiają się między falami.

Na początku 2025 roku prezydent Donald Trump wprowadził drastyczne cła na importowane samochody i części samochodowe, sięgające nawet 25 procent. Zapowiedź dotyczyła wszystkich importowanych pojazdów oraz wybranych kluczowych komponentów, niezależnie od odmowy czy wieloletnich umów handlowych. Według Trumpa ruch ten miał na celu ochronę bezpieczeństwa narodowego i odbudowę amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego poprzez zachęcenie producentów do lokalizacji produkcji w USA.

W praktyce oznaczał on dziesięciokrotny wzrost ceł względem wcześniejszych niewielkich taryf (z 2,5% do 25%), co natychmiast podniosło koszty produkcji i eksportu o miliardy dolarów. Najmocniej uderzyło to w zagraniczne fabryki i sieci dostawców z Japonii, Korei Południowej, Niemiec oraz Meksyku i Kanady, które są zintegrowane z amerykańskim rynkiem.

Eksperci od początku wyrażali wątpliwości. Analizy wskazywały, że w rzeczywistości cła podniosą ceny samochodów na rynku amerykańskim, zmniejszą ilość dostępnych modeli i zagrażają wielu miejscom pracy w całym sektorze północnoamerykańskim. Ucierpiały także akcje czołowych producentów, w tym General Motors (spadek o 8%) oraz Forda (spadek o 4,5%). Nawet firmy produkujące wyłącznie w USA, jak Tesla, odnotowały spadki notowań z powodu niepewności rynkowej.

W efekcie USA zmodyfikowały politykę, obniżając niektóre taryfy do poziomu 15% i wprowadzając wyłączenia na komponenty, co jednak nie rozwiązało problemów, a jedynie dodało niepewności i fragmentacji łańcuchów dostaw.

Przemysł motoryzacyjny i wyzwania ciągłości biznesowej w 2025 roku

Globalne łańcuchy dostaw motoryzacji w 2025 roku są pod presją z powodu złożonych wyzwań ekonomicznych, politycznych i technologicznych. Łańcuch dostaw składa się z wielu połączonych dostawców, od surowców przez komponenty, aż po kompleksowe montaże. Cła, niedobory materiałów, zmieniające się normy i rosnąca konkurencja wymuszają elastyczność i innowacyjność.

Cła, koszty i presja rynkowa

Wprowadzone cła na poziomie 15-25% zwiększyły ceny części i gotowych pojazdów o dziesiątki procent względem poprzednich stawek na poziomie 2-3%. Produkcja stała się droższa, a konsumenci zostali zmuszeni do akceptacji wyższych cen, co obniżyło popyt na samochody spalinowe, zwłaszcza w USA.

Dodatkowo rosnące koszty energii, materiałów i problemy z dostępnością półprzewodników oraz metali ciężkich spiętrzyły ryzyko przerw produkcyjnych i spadków efektywności. Branża odczuwa też presję wynikającą z coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych i transformacji elektryfikacyjnej.

Przemiany związane z elektryfikacją i nowymi modelami mobilności

Produkcja samochodów elektrycznych wymaga innych niż spalinowe komponentów i surowców. Konkurencja o surowce strategiczne, takie jak lit czy kobalt, w obliczu napięć geopolitycznych tworzy dodatkowe ryzyko logistyki i zaopatrzenia.

Zmiany w zachowaniach konsumentów, przechodzenie na modele subskrypcyjne, sharing economy i miejską mobilność wymuszają na producentach i dostawcach zmianę modeli biznesowych oraz na nowo definiują wymagania rynkowe.

Polska branża motoryzacyjna wobec efektów taryf

Polska jest ważnym ogniwem europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, głównie jako producent i dostawca komponentów dla niemieckich, francuskich i czeskich koncernów. Branża motoryzacyjna stanowi około 8% PKB Polski i 13,5% polskiego eksportu towarowego, zatrudniając bezpośrednio ponad 213 tys. osób.

Choć Polska nie jest bezpośrednio cełtarowana przez Stany Zjednoczone, negatywnie wpływają na nią spadki popytu i eksportu europejskich producentów, którzy sprzedają na rynek amerykański. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) skutki ceł Donalda Trumpa mogą obniżyć polski PKB o około 0,12-0,15%, co stanowi realne zagrożenie dla polskich firm będących częścią globalnych łańcuchów dostaw.

Strategiczne odpowiedzi dla ciągłości łańcucha dostaw

Aby sprostać tym wyzwaniom, przemysł motoryzacyjny, także w Polsce, warto wdrażać plany zwiększające odporność:

  • Dywersyfikację źródeł zaopatrzenia i strategię nearshoring, by ograniczyć ryzyka koncentracji produkcji w jednym regionie lub u jednego dostawcy.
  • Wdrożenie nowoczesnych technologii, takich jak IoT, big data, AI, do monitoringu produkcji i łańcuchów dostaw oraz szybkiego reagowania na zakłócenia.
  • Automatyzację procesów produkcyjnych i logistycznych, aby zwiększyć efektywność, jakość i elastyczność działania.
  • Optymalizację planowania popytu i podaży oraz wdrożenie systemów zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw.
  • Realizację strategii zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardami ESG (Environmental, Social, Governance), w tym efektywność energetyczną i redukcję śladu węglowego.
  • Współpracę z producentami OEM w zakresie wspólnych badań i rozwoju oraz elastyczne dostosowywanie produkcji do zmieniających się wymagań rynku, zwłaszcza w kontekście elektromobilności.
  • Rozwijanie kompetencji kadry i inwestycje w przekwalifikowanie pracowników na potrzeby nowoczesnej produkcji.
  • Opracowywanie planów ciągłości działania, testowanie ich i aktualizację, uwzględniając ryzyka rynkowe, geopolityczne i technologiczne (np. cyberbezpieczeństwo).
  • Utrzymywanie bliskiej współpracy z instytucjami rządowymi i branżowymi w celu korzystania z programów wsparcia i możliwości finansowania innowacyjnych projektów.

Wsparcie instytucjonalne i inwestycyjne

Rządy krajów członkowskich UE, w tym Polski, oferują programy wsparcia finansowego i inicjatywy poprawiające konkurencyjność i reindustrializację sektora motoryzacyjnego. W Polsce rozwijane są klastry elektromobilności, technologie baterii i nowoczesnej produkcji, a także programy przekwalifikowania pracowników branży.

Wnioski

Wprowadzone przez Donalda Trumpa cła na importowane samochody i części motoryzacyjne w 2025 roku wstrząsnęły globalnym łańcuchem dostaw branży motoryzacyjnej, podnosząc koszty produkcji i ceny pojazdów na rynku amerykańskim. To ograniczyło popyt i wymusiło restrukturyzację łańcuchów dostaw, wpłynęło na model ofertowy producentów oraz obniżyło marże firm motoryzacyjnych.

Polska, choć nieobjęta bezpośrednio cłami, jest pośrednio narażona na konsekwencje spadku eksportu europejskich producentów na rynek USA, co prognozuje się może obniżyć PKB kraju o około 0,12-0,15%. Branża musi dodatkowo stawić czoła rosnącym cenom surowców oraz transformacji technologicznej w stronę elektromobilności.

Zwiększenie odporności łańcuchów dostaw wymaga dywersyfikacji dostawców i lokalizacji produkcji, integracji nowoczesnych technologii do monitoringu i zarządzania ryzykiem, a także wdrażania zrównoważonej produkcji z uwzględnieniem norm ESG.

Współpraca rządów i wsparcie instytucjonalne pozostają kluczowe dla umożliwienia adaptacji branży i zachowania konkurencyjności na światowym rynku.

Globalny przykład ceł Trumpa pokazuje, jak protekcjonizm i niestabilność polityk handlowych mogą prowadzić do poważnych zakłóceń rynkowych, przez co długoterminowe strategie ciągłości działania muszą uwzględniać zmieniający się krajobraz geopolityczny i technologiczny.

Zapisz się już teraz! 

Subskrybując newsletter Davidson Consulting, otrzymujesz merytoryczne analizy z zakresu zarządzania ryzykiem, ciągłości działania, cyberbezpieczeństwa i compliance (m.in. DORA, NIS2), a także informacje o naszych usługach i produktach, które pomogą Ci skutecznie wdrożyć prezentowane strategie.  

Pamiętaj, Twoja subskrypcja jest w pełni dobrowolna i możesz ją anulować w każdej chwili jednym kliknięciem.
* - Pole obowiązkowe
Dziękujemy za zapisanie się do Forum Ekspertów Odporności Operacyjnej.
Ups! Coś poszło nie tak podczas uzupełnienia formy. Spróbuj ponownie lub skontaktuj się bezpośrednio.

Najnowsze artykuły

Insider threat. Sabotaż Davisa Lu jako przykład wewnętrznego zagrożenia dla ciągłości działania

Sprawa Lu dostarcza materiału analitycznego, nad którym powinna pochylić się każda organizacja.
Czytaj dalej
Case Study

Insider threat. Sabotaż Davisa Lu jako przykład wewnętrznego zagrożenia dla ciągłości działania

Cyberbezpieczeństwo
Incydenty
insider threat, zagrożenia wewnętrzne, cyberbezpieczeństwo, sabotaż w firmie, zarządzanie ryzykiem IT, ciągłość działania, bezpieczeństwo informacji, ochrona infrastruktury, Davis Lu, Eaton Corporation, złośliwy kod, zarządzanie uprawnieniami, audyt bezpieczeństwa, Business Continuity Plan, ryzyko osobowe, incydenty bezpieczeństwa, ochrona danych, zwolnienie pracownika IT, separacja obowiązków
Podmioty ważne i kluczowe

Atak Shai Hulud 2.0.

Ujawnienie krytycznych sekretów środowiska wykonawczego!
Czytaj dalej
Case Study

Atak Shai Hulud 2.0.

Cyberbezpieczeństwo
Ciągłość działania
Bezpieczeństwo łańcucha dostaw
Incydenty
Proszę bardzo, oto lista słów kluczowych dla artykułu o ataku Shai Hulud 2.0, w formacie po przecinku: Shai Hulud 2.0, atak supply chain npm, bezpieczeństwo CI/CD, złośliwe pakiety npm, non-human identities, zarządzanie sekretami, kradzież kluczy API, ochrona środowiska wykonawczego, rotacja poświadczeń, wyciek danych GitHub, dostęp Just-in-Time, malware w potokach CI/CD, audyt bezpieczeństwa ICT, environment.json, cyberbezpieczeństwo 2025
IT i technologia

Katastrofa śmigłowca właścicieli SUP-FOL

Lekcje o sukcesji, prokurencie i ciągłości działania spółki z o.o.
Czytaj dalej
Case Study

Katastrofa śmigłowca właścicieli SUP-FOL

Ciągłość działania
Zarządzanie kryzysowe
Incydenty
katastrofa śmigłowca, wypadek lotniczy, wypadek śmigłowca pod Rzeszowem, tragedia w firmie rodzinnej, śmierć przedsiębiorców, SUP-FOL, SupFol, katastrofa śmigłowca SUP-FOL, spółka z o.o., firmy rodzinne Polska, sukcesja w firmie, sukcesja przedsiębiorstwa, sukcesja w spółce z o.o., śmierć wspólnika, śmierć członka zarządu, co po śmierci wspólnika, co po śmierci członka zarządu, paraliż decyzyjny spółki, brak zarządu w spółce, kto reprezentuje spółkę, kurator dla spółki, kurator sądowy spółki, jak powołać kuratora spółki, ile kosztuje kurator dla spółki, KRS reprezentacja, blokada konta spółki, co dzieje się ze spółką z o.o. po śmierci zarządu, co robić gdy spółka nie ma zarządu, zarządzanie ryzykiem w firmie, plan ciągłości działania, business continuity, ciągłość działania w MŚP, plan ciągłości działania w firmie, ryzyka operacyjne firm rodzinnych, ubezpieczenie key person, prokura, prokurent, prokura samoistna, prokura łączna, jak działa prokura, czy prokura wygasa po śmierci zarządu, zabezpieczenie firmy po śmierci właściciela, jak zabezpieczyć firmę po nagłej śmierci właściciela, jak przygotować sukcesję w firmie, sukcesja kapitałowa i korporacyjna, umowa spółki sukcesja, postępowanie spadkowe wspólnika, blokada rachunku firmowego, reprezentacja spółki po śmierci zarządu
Przemysł
Firmy w Polsce

Duńska "Nocna Straż"

Jak globalna polityka i nieprzewidywalność zmuszają dyplomację do innowacji i adaptacji.
Czytaj dalej
Artykuł

Duńska "Nocna Straż"

Geopolityka a biznes
Zarządzanie kryzysowe
grenlandia, usa, komunikacja kryzysowa, zarządzanie ryzykiem, dania, Dyplomacja, StosunkiMiędzynarodowe, politykaZagraniczna, Adaptacja, ZarządzanieKryzysowe
Administracja publiczna